دانستنی ها, سیم و کابل

انواع سیم ها

در زندگی روزمره ما استفاده از سیم یک موضوع کاملا عادی می باشد. سیم ها در خیلی از موارد مثل هواپیما، ماشین و خیلی از لوازم های الکترونیکی و برقی دیگر استفاده می شود. شما می توانید با باز کردن یک وسیله برقی مقدار سیم استفاده شده در آن را ببینید و به کاربرد آن پی ببرید.

می توان گفت سیم و کابل یکی از اصلی ترین وسایل ساختمان است که باعث می شود جریان الکتریکی را به درستی از خود عبور دهد.

به همین دلیل باید در خرید سیم و کابل دقت بسیاری انجام داد. سیم و کابل ها را می توان به دسته های زیادی تقسیم کرد که در همین مقاله به انواع آن اشاره می کنیم.

اگر به دنبال یافتن نوع مناسب سیم برای پروژه‌های الکتریکی خود هستید، باید با انواع مختلف سیم آشنا شوید تا بتوانید انتخاب درستی برای مصرف برق خود داشته باشید. انواع سیم‌ها شامل سیم مفتول، سیم افشان، سیم مسی و سیم آلومینیومی است که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند.

سیم مفتول برای کاربردهایی مانند تأسیسات برقی خانگی، برق‌رسانی صنعتی و ساختمانی و همچنین برای تولید قطعات الکترونیکی و ماشین آلات استفاده می شود.

سیم افشان نیز برای استفاده در محیط‌هایی که نیاز به انعطاف و جابجایی بیشتری دارند، مانند اتصال دستگاه‌های خانگی و تجهیزات الکترونیکی کوچک مناسب است. همچنین، سیم مسی به دلیل خواص خوب هدایت الکتریکی و مقاومت بالا در برابر خوردگی، برای مصارف برقی صنعتی و ساختمانی مناسب است.

سیم آلومینیومی نیز به دلیل سبک وزن بودن، برای استفاده در مناطقی با تابش حرارتی زیاد و نیاز به انعطاف بیشتر مناسب است. با شناخت دقیق انواع سیم‌ها، می توانید برای پروژه خود انتخاب درستی داشته باشید و از خدمات آن بهره ببرید.

انواع سیم:

اولین نوع سیم که می توانیم به آن اشاره کنیم سیم مفتولی یا تک رشته ای می باشد و به سیم خشک نیز معروفند قابلیت های زیادی از قبیل فرم دهی راحت را داراست و دارای یک رشته هادی می باشند تا به خوبی برق را از خود عبور دهند و معمولا در جاهایی مثل تابلو های برق استفاده می شود.

سیم

یکی دیگر از انواع سیم ها می توان به سیم های نیمه افشان اشاره کرد. این دسته از سیم ها بین سیم های افشان و سیم های مفتولی قرار دارند و مثل سیم های مفتولی کاربرد دارند.

سیم نیمه افشان

سیم های افشان یکی دیگر از مدل های سیم هستند که معمولا در ساختمان استفاده میشوند زیرا این سیم ها به دلیل انعطاف بالا و داشتن رشته های نازک مسی میتوانند در مطقع های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند.

سیم افشان

:

نام سیمتوضیحاتکاربردها
سیم مفتولتشکیل شده از رشته‌هایی از سیم برنجی که به هم تابیده‌اندبرای استفاده در پروژه‌های باغبانی، آراماتور بندی و ساخت انواع پرده‌های فلزی
سیم افشانتشکیل شده از چندین سیم نازکتر که با هم تابیده شده‌اندبرای استفاده در برق‌رسانی خانگی، کاربردهای صنعتی و ساختمانی
کابل‌های نیمه افشانترکیبی از سیم‌های مفتول و افشانبرای استفاده در پروژه‌های خاصی مانند نصب تابلوهای برقی و اتصالات برقی صنعتی
کابل فیبر نوریشامل نوارهایی از شیشه یا پلاستیک نوری است که اطلاعات را به صورت نوری منتقل می‌کندبرای استفاده در انتقال داده‌های بزرگ و در فضایی که تداخل الکترومغناطیسی وجود دارد

مثال : برای نصب یک تابلو برقی صنعتی، بهتر است از کابل‌های نیمه افشان استفاده شود. این کابل‌ها به دلیل دارا بودن سیم‌های مفتول و افشان به صورت ترکیبی، برای مقاومت در برابر نوسانات برق و حرارت بالا بسیار مناسب هستند.

فروشگاه اینترنتی پرشین پیشرانه – فروش آنتن تلویزیون ، محافظ برق ، سیم و کابل

تلفن : 02166764955 الی 57

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *