سفارشات خود را برای  بالا 100 هزار تومان را با پیک رایگان تجربه کنید

آنتن مرکزی چیست؟

آنتن مرکزی چیست؟

MATV مخفف master antenna television  یا همان سیستم آنتن مرکزی تلویزیون است . سیستم MATV اجازه می دهد گیرنده ها سیگنال را از طریق یک سیستم مرکزی دریافت کنند.

سیستم MATV  به دو بخش تقسیم می شود:  1- سیستم ابتدا و انتها  2- سیستم توزیع

زمانی که این 2 سیستم به صورت دقیق و مهندسی در سیستم آنتن مرکزی قرار گیرند، سیگنال به شکل مطلوب و با کمترین اُفت به گیرنده می رسد . مساله ی مهمی که در سیستم باید مد نظر داشته باشیم بحث اُفت سیگنال است ؛ اُفتی که در اثر عبور سیگنال از تجهیزاتی مانند کابل بوجود می آید . کیفیت سیگنال، مربوط به سطح سیگنال و مقدار نوسان و نویزسیگنال می باشد. سیستم باید مقدار نویز را پایین و سطح سیگنال را بالا نگه داریم. در سیستم آنتن مرکزی سطح سیگنال و نویز بر حسب دسی بل اندازه گیری شده است. دسی بل نشان دهنده کوچکی یا بزرگی یک سطح مرجع از پیش تعیین شده است. رابطه بین سطح دسی بل لگاریتمی است و نه خطی . بنابراین 40  دسی بل 2 تا 20 دسی بل نمی شود و دو برابر نیست .

از اینجا میتوانید به صفحه فروش آنتن مرکزی بروید.

 

برای مثال :

10 دسی بل = 3.2 * سطح مرجع

20 دسی بل = 10 * سطح مرجع

30 دسی بل = 32 * سطح مرجع

40 دسی بل = 100* سطح مرجع

50 دسی بل = 316 * سطح مرجع

در سیستم  MATV ، سطح صفر مرجع 1000 میکرو ولت در 75 اهم اندازه گیری شده است. برای تولید یک تصویر سیگنال های صوتی و تصویری با استفاده از بخشی از پهنای باند موجود منتقل می شود، آنها بر روی سیگنال حامل در یک پهنای باند ثابت مدوله می شود . در استرالیا، پهنای باند استاندارد  7MHz است، این است که به عنوان یک کانال شناخته شده است .

 آنتن گیرنده سیگنال

در ایران سیگنال های آنالوگ و دیجیتال بر روی دو باند UHF و VHF و در شهر تهران سیگنال های آنالوگ و دیجیتال بر روی باند UHF ارسال می شوند. از این رو استفاده از یک آنتن UHF نیاز ما را برای راه اندازی یک سیستم آنتن مرکزی برطرف می کند. اما در شهر های دیگر سیگنال های آنالوگ بر روی دو باند UHF و VHF و سیگنال های دیجیتال بر روی باند UHF ارسال می گردد و برای راه اندازی یک سیستم آنتن مرکزی در این شهرها باید از دو آنتن مستقل برای باند UHF و باند VHF  استفاده شود. لازم به ذکر است استفاده از یک دکل مشترک برای نصب آنتن ها ایرادی ندارد .

نکته مهم : با توجه به اینکه ایستگاه های ارسال کننده امواج UHF و VHF در یک مکان قرار ندارند ، استفاده از آنتن های به اصطلاح دو قلو صحیح نمی باشد و برای راه اندازی یک سیستم آنتن مرکزی استاندارد باید از آنتن های مستقل استفاده نمود تا این امکان وجود داشته باشد هر آنتن را در جهت مناسب ( رو به ایستگاه فرستنده ) تنظیم نمود .

 

آمپلی فایر تقویت کننده سیگنال

سیگنال های دریافتی از طریق آنتن به آمپلی فایر منتقل می شود تا تقویت گردد . آنتن UHF به ورودی UHF آمپلی فایر و آنتن  VHF به ورودی VHF آمپلی فایر متصل می شوند. آمپلی فایر باید در نزدیکترین فاصله از آنتن و در فضای پوشیده و دور از نفوذ آب نصب گردد. آمپلی فایرها دارای قدرت های مختلف می باشند که با المان های گین (Gain) و بهره خروجی (Output Level)  مشخص می شوند. انتخاب آمپلی فایر با قدرت مناسب به تعداد انشعابها و طول کابلها بستگی دارد هر چه تعداد انشعاب ها و طول کابل ها بیشتر باشد باید از آمپلی فایری با قدرت بیشتر استفاده شود .

آنتن مرکزی

 

آنتن مرکزی چیست ؟

آنتن مرکزی به مجموعه تجهیزاتی گفته می شود که برای دریافت تصاویر تلویزیونی یا ماهواره ای و یا تصاویر ویدئویی مانند دوربین مداربسته و انتقال آن به چندین گیرنده تلویزیونی بکار گرفته می شوند. بطور کلی تجهیزات آنتن مرکزی شامل بخش های دریافت ، تقویت ، تقسیم و انتقال سیگنال می باشند .

اگر بخواهیم تجهیزات ابتدایی آنتن مرکزی را بصورت ساده تری تشریح کنیم باید بگوییم که یک سیستم آنتن مرکزی ابتدایی شامل تجهیزات ذیل می باشد :

بخش دریافت : آنتن (برای دریافت تصاویر تلویزیونی و ماهواره ای) و یا مبدل تصاویر ویدئویی به RF

( برای دریافت تصاویر ویدئویی مثل دوربین مدار بسته)

بخش تقویت : آمپلی فایر برای تقویت سیگنال دریافتی

بخش تقسیم : تقسیم کننده های عبوری  ( تپاف) و تقسیم کننده های انتهایی ) اسپلیتر ( و سوئیچر ( در ماهواره مرکزی ) برای تقسیم سیگنال تقویت شده بین گیرنده ها

  • آنتن مرکزی
آنتن مرکزی

 

بخش انتقال : کابل کواکسیال برای انتقال سیگنال به گیرنده ها

بصورت استاندارد ساختمان هایی که بیش از یک گیرنده تلویزیونی نیاز دارند باید دارای سیستم آنتن مرکزی باشند. استفاده از تجهیزات آنتن مرکزی در این ساختمان ها دارای مزایای فراوانی است و استفاده نکردن از این تجهیزات نیز پیامدهای منفی دارد .

 

برخی از مزایای استفاده از آنتن مرکزی:

جلوگیری از نصب آنتن های متعدد بر روی پشت بام یا بالکن طبقات

دریافت سیگنال مطلوب برای داشتن تصاویری شفاف و فاقد نویز

دریافت تصاویر شبکه های مختلف با کیفیت یکسان

امکان استفاده از این تجهیزات برای دریافت تصاویر تلویزیونی، ماهواره ای

و تصاویر ویدئویی مانند تصویر دوربین مدار بسته در یک سیستم یکپارچه

مقرون به صرفه بودن

تعمیر و نگهداری آسان

برخی از پیامدهای منفی استفاده نکردن از آنتن مرکزی:

هزینه بالای نصب آنتن برای تک تک گیرنده ها

حجم بالای سیم کشی از آنتن ها تا گیرنده ها

اثر انعکاسی و القایی آنتن ها بر یکدیگر و تاثیر منفی روی تصاویر دریافتی

ایجاد نمایی زشت برای پشت بام به خاطر نصب تعداد زیادی آنتن

انواع سیستم های آنتن مرکزی

 

MATV : Master Antenna Television

این نوع سیستم آنتن مرکزی برای دریافت ، تقویت و توزیع سیگنال هایی که در باندهای UHF , VHF , VLF , FM  قرار دارند مورد استفاده قرار می گیرد. با نصب تجهیزات دریافت سیگنال و تقویت آن ، سیگنال های تلویزیونی در این باندها بصورت تقویت شده و بدون هیچگونه نویزی و توسط کابل ها به گیرنده منتقل می شوند .

CATV : Cable  Television

در این نوع سیستم آنتن مرکزی، سیگنال های تلویزیونی از مرکز تولید و پس از تقویت توسط کابل به گیرنده ها ارسال می شود .

SMATV : Satellite Master Antenna Television

به سیستم های MATV  که قابلیت دریافت، تقویت و توزیع سیگنال های شبکه های ماهواره ای داشته باشند را اصطلاحا SMATV گفته میشود .

 

CCTV : Closed Circuit Television

در این سیستم آنتن مرکزی، سیگنال های ویدئویی شامل دوربین یا دوربین مداربسته، دستگاه های پخش CD و تمام تجهیزات پخش صدا و تصویر توسط مدولاتور بر روی کانال های باند های UHF , VHF , VLF , FM  که خالی می باشند مدوله شده و توسط میکسرها به روی سیستم هایCATV , SMATV , MATV   افزوده می گردند. نتیجه اینکه این تصاویر بر روی کانال های تلویزیونی گیرنده ها قابل دریافت می باشد .

آنتن مرکزی مدل 140 LE  لالی الکترونیک

آنتن مرکزی
آنتن مرکزی

محصولات مرتبط

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پرشین پیشرانه
پرشین پیشرانه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در Header builder -> Mobile -> Mobile menu menu -> Show/Hide -> Choose menu تنظیم کنید.
سبد خرید
فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من