دانستنی ها, نور و روشنایی

فتوسل و استفاده از آن

حسگر نور یا فتوسل در واقع یک مقاومت متغیر است که مقدار آن با توجه به نور محیط تغییر می‌یابد. در صورتی که نور محیط افزایش یابد، مقاومت فتوسل کاهش یافته و جریان بیشتری از آن عبور می‌کند. سنسور فتوسل وسیله ای است که از آن برای روشن کردن اتوماتیک روشنایی‌ ها استفاده می‌ شود.

از این دستگاه معمولاً در مکان‌ هایی استفاده می‌شود که با تاریک شدن هوا به‌طور خودکار روشنایی‌ها را روشن و با روشن شدن هوا آن‌ ها را خاموش کند. مانند حیاط‌ ها، محوطه و چراغ‌ های روشنایی در سطح شهر و خیابان و معابر باز که در آن‌ ها تابش نور خورشید وجود دارد.

در فتوسل از یک مقاومت نوری (LDR) استفاده شده است. این مقاومت در اثر افزایش نور، مقاومتش کاهش یافته و در نتیجه جریان عبوری از آن افزایش می یابد. این افزایش جریان می تواند یک رله و یا یک مدار الکترونیکی را فعال کرده، در نتیجه مدار توسط رله یا مدار الکترونیکی قطع می گردد. چنانچه نور کاهش یابد، مقاومت افزایش یافته و با کاهش جریان، رله مدار لامپ ‌ها را وصل می‌ کند.

فتوسل

مزیت استفاده از فتوسل

با استفاده از این وسیله، مصرف انرژی الکتریکی به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می یابد و در مصرف انرژی و هزینه صرفه جویی می شود.

طرز کار کلید فتوسل بدین صورت است که در روز، فتوسل ولتاژی را تولید کرده که ولتاژ تولید شده به رله‌ای فرمان می‌دهد که مدار روشنایی  را قطع کند. با تاریک شدن هوا و به دلیل کم بودن نور، فتوسل دیگر ولتاژی تولید نمی‌کند و جریانی به رله نمی‌رسد که دستور قطع لامپ های معابر را بدهد، در نتیجه لامپ های معابر روشن می‌ شود.

ساختار فتوسل

لازم به تذکر است که فتوسل را در مراکز برق نصب می‌کنند و همراه آن یک تقویت کننده وجود دارد که تغییرات جریان در اثر نور تقویت می‌کند و رله به کار می‌ اندازد.

 انتخاب محل نصب مناسب

دقت داشته باشید که محل نصب و طریقه نصب از اهمیت زیادی برخوردار است.

  • این وسیله را می بایست در مکان باز و در ارتفاع مناسب نصب نمود.
  • محل نصب نباید در معرض تابش نور مستقیم یا نزدیک لامپ های اطراف باشد.
  • چنانچه این وسیله در مکان مناسب و به شکل مناسب نصب نشود در کارایی آن اختلال بوجود خواهد آمد.
نحوه نصب فتوسل
نجوه نصب فتوسل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *