سفارشات خود را برای  بالا 100 هزار تومان را با پیک رایگان تجربه کنید

راهنمای خرید گیرنده دیجیتال

دستگاه های گیرنده دیجیتال امکان دیدن کانال های دیجیتال تلویزیون را به شکل رایگان به شما می دهد. بنابراین شما می توانید از طیف گسترده ای از برنامه ها بدون پرداخت حق اشتراک یا صورت حساب لذت ببرید. همچنین برخی از مدل ها به شما امکان ضبط و نگه داشتن برنامه های مورد علاقه خود را برای تماشای آن در زمان دیگری که شما می خواهید، می دهند.

امکان دیدن شبکه ورزش، شبکه مستند و یا شبکه 3 با کیفیت HD تنها از طریق گیرنده های دیجیتالی امکان پذیر خواهد بود، پس باز هم بحث خرید ست تاپ باکس ها داغ شده است.

این راهنمای خرید گیرنده دیجیتال تلویزیون به شما کمک خواهد کرد تا گیرنده دیجیتال تلویزیون مناسبی برای خانه خود پیدا کنید . برای خرید گیرنده دیجیتال تلویزیون مناسب ابتدا باید به چند نکته توجه فرمایید، تا بتوانید بهترین انتخاب را از بین برندها و مدل‌ های مختلف داشته باشید.

برای رسیدن به این منظور ما برای شما مهمترین ویژگی‌ هایی که در لیست مشخصات یک گیرنده دیجیتال تلویزیون قید می‌ شود را معرفی و راهنمایی‌ های لازم را بر هر یک بیان نموده‌ ایم.

راهنمای خرید گیرنده دیجیتال

گیرنده دیجیتال تلویزیون ( ست تاپ باکس ،  SET-TOP-BOX ) چیست؟

گیرنده دیجیتال یا ست تاپ باکس – Set Top Box – STB دستگاهی ست که با دریافت امواج دیجیتال به وسیله آنتن تلویزیون که از سمت فرستنده ارسال می‌شوند، امکان پخش دیجیتال را برای شما در تلویزیون‌ هایی که از تیونر داخلی DVB-T بهره نمی‌ برند، فراهم می‌ آورد.

گیرنده دیجیتال

ورودی و خروجی های اصلی گیرنده دیجیتال

ورودی آنتن گیرنده دیجیتال

سیگنال تلویزیون دیجیتال از طریق کابلی که به آنتن هوایی یا آنتن رومیزی تلویزیون متصل است به گیرنده دیجیتال داده می‌ شود. کانکتور ورودی آنتن گیرنده پورت RF شبیه به ورودی آنتن تلویزیون است و از همان کانکتور می‌ توان استفاده نمود. معمولا تیونر گیرنده های دیجیتال یک خروجی آنتن دارند که می‌ توان از آن برای دریافت شبکه‌ های آنالوگ، استفاده کرد. در این حالت، باید کابل آنتن هوایی را از این طریق به تلویزیون عادی یا هر دستگاه دیگر وصل نمود.

راهنمای گیرنده دیجیتال

 

خروجی صدا و تصویر گیرنده دیجیتال

صدا و تصویر خروجی، با پردازش سیگنال تلویزیونی دیجیتال استخراج می شود که باید به ورودی صدا و تصویر A/V تلویزیون وصل شود (پورت زرد برای تصویر، سفید و قرمز برای صدا). ممکن است تصویر شامل سیگنال تله تکست هم باشد. بنابراین مانند تلویزیون های آنالوگ، دستگاه تلویزیون می تواند صفحات تله تکست را از سیگنال تصویر دیجیتال استخراج کند. بعضی از ست تاپ باکس ها علاوه بر خروجی صدا و تصویر آنالوگ، صدا و تصویر را به فرمت های دیگر نظیر تصویر HDMI، S-Video، Component یا Spdif (برای صدا) خروجی می دهند که در صورت پشتیبانی توسط دستگاه تلویزیون، می توان به جای خروجی تصویر و صدای آنالوگ، از این خروجی ها استفاده کرد که نسبتا کیفیت شنیداری و بصری بالاتری دارند.راهنمای خرید گیرنده دیجیتال

 

نکته خروجی صدای دیجیتال

– خروجی صدای دیجیتال S/PDIF نوری: برای استفاده این خروجی باید از کابل اپتیکال (نوری) صدا استفاده کنید. دستگاه به وسیله این خروجی می‌تواند از صدای دالبی و DTS پشتیبانی کند. تفاوت عمده DTS و Dolby نرخ انتقال آن‌هاست که DTS تقریبا نرخی سه برابر Dolby را داراست و هم‌چنین DTS محدوده‌ی وسیع‌تری را نسبت به Dolby ارائه می‌کند.راهنمای خرید گیرنده دیجیتال

– خروجی صدای دیجیتال کواکسیال: این خروجی به وسیله کابل Coaxial صدای دالبی را منتقل می‌کند و نسبت به خروجی نوری از کیفیت پایین‌تری برخوردار است.

خروجی RF گیرنده دیجیتال

در بعضی از ست تاپ باکس ها، صدا و تصویر می تواند به فرمت RF و به شکل قابل دریافت توسط تلویزیون های آنالوگ تبدیل شود. کاربرد خروجی RF مذکور وقتی است که کاربر از دستگاه تلویزیونی استفاده می کند که مدل آن قدیمی بوده و ورودی صدا و تصویر A/V نداشته باشد.

شیوه نصب و راه اندازی باتوجه به محدوده وسیع مخاطبان گیرنده DVB-T، نحوه نصب و راه اندازی آن تا حد ممکن سهل و آسان طراحی شده است. اساسا باید آنتن به ست تاپ باکس و از ست تاپ باکس به تلویزیون متصل شود.  آنتن ها با کابل کواکسیال به ست تاپ باکس متصل می شوند.

شما می توانید کابل مشابهی را برای اتصال ست تاپ باکس به ورودی RF آنتن روی تلویزیون های قدیمی انتخاب کنید. در غیر این صورت، اگر تلویزیون شما دارای ورودی A/V (زرد برای تصویر و قرمز و سفید برای صدا) است، از آنها برای اتصال ست تاپ باکس به تلویزیون برای دریافت کیفیت بهتر صدا و تصویر استفاده کنید.راهنمای خرید گیرنده دیجیتال

راهنمای گیرنده دیجیتال

 

خروجی تصویر HDMI

تصاویر دریافتی از فرستنده‌های تلویزیون دیجیتال در ایران، کیفیت تصویر و ابعاد تصویری مشابه تصاویر DVD استاندارد دارند. این تصاویر به بهترین شکل ممکن می‌توانند توسط کابل‌های کامپوزیت و کامپوننت، در تلویزیون‌های معمولی و کابل کامپوننت (YPbPr) در تلویزیون‌های LCD و LED انتقال داده شوند.

در نتیجه، تصاویر دریافتی شما از شبکه‌های تلویزیونی شفافیت و وضوح بیشتری نسبت به تصاویر آنالوگ معمولی دارند. در انتقال تصاویر شبکه‌های تلویزیونی بین استفاده از کابل HDMI یا کامپوننت تفاوت محسوسی وجود ندارد. کابل HDMI ظرفیت بسیار بالاتری در انتقال اطلاعات نسبت به کابل‌های معمولی دارد و هنگام مشاهده تصاویر HD با استفاده از پخش‌کننده مالتی مدیای موجود در دستگاه، تفاوت کیفیت، بین کابل HDMI و دیگر کابل‌ها به شدت قابل توجه است. در هنگام تهیه یک گیرنده دیجیتال، شما می‌توانید با توجه به نوع تلویزیون خود بهترین انتخاب را داشته باشید تا از پرداخت هزینه اضافی اجتناب کنید.راهنمای خرید گیرنده دیجیتال

تمامی گیرنده‌های دیجیتال دارای خروجی AV برای انتقال تصویر به تلویزیون هستند. اما علاوه بر این، داشتن پورت HDMI یک مزیت برای دستگاه محسوب شده که با آن می‌توانید کیفیت تصویر بهتری را روی تلویزیون‌های LCD و LED که دارای پورت HDMI هستند داشته باشید.

برخی از دستگاه‌ها نیز همزمان از دو خروجی برای انتقال تصویر به 2 تلویزیون نیز پشتیبانی می‌کنند. کیفیت اتصالات خروجی‌ها نیز می‌تواند در کیفیت خروجی صدا و تصویر تاثیرگذار باشد.ربرخی از دستگاه‌ها نیز دارای خروجی صدای دیجیتال هستند که از آن می‌توانید برای انتقال صدای دیجیتال به سینمای خانواده جهت پخش صدا با کیفیت بالا استفاده کنید، به خصوص اگر از دستگاه مدیا پلیر، بیشتر و تخصصی‌تر بخواهید استفاده کنید؛ صدای دیجیتال یک مزیت محسوب می‌شود.

راهنمای نصب گیرنده دیجیتال

 

قدرت گیرندگی

قدرت گیرندگی دستگاه بیشتر زمانی مشخص می‌شود که شما در فاصله نسبتا زیادی از فرستنده قرار داشته باشید و اوضاع جوی نیز نامساعد باشد تا در ارسال و دریافت امواج مقداری اختلال ایجاد شود، آن‌گاه اگر قدرت گیرندگی دستگاه شما بالا باشد تصویر بسیار بهتری نسبت به دستگاه‌های ضعیف خواهید داشت. البته این مورد در مشخصات دستگاه‌ها معمولا ذکر نمی‌شود و با تست دستگاه در شرایط متفاوت مشخص می‌شود.

 پردازنده

هر چه چیپ به کار رفته در دستگاه مدل بالاتری باشد باعث افزایش قیمت دستگاه می‌شود. معمولا تفاوت چیپ‌ها در مدل و سرعت پردازش آن‌هاست. هر چه قدر سرعت پردازش چیپ به کار رفته در دستگاه بالاتر باشد شما عملکرد بهتری را در دستگاه به خصوص در قسمت مدیا پلیر جهت پخش فایل از روی فلش و هارد اکسترنال خواهید دید.

مسلما شرکتی که از چیپ ست با کیفیت بالا در دستگاه خود استفاده کرده باشد، به عنوان نقطه قوت کار خود آن را در مشخصات فنی دستگاهش ذکر می‌کند.

– البته داشتن یک پردازشگر خوب و با سرعت پردازشی بالا یک شرط لازم برای یگ گیرنده کامل است و نه شرط کافی!

– در دستگاه‌های گیرنده دیجیتال معمولا چیپ‌ست MStar عملکرد بهتری را نسبت به چیپ‌ ست Ali دارد.راهنمای خرید گیرنده دیجیتال

 

کیفیت پخش

در حال حاضر اکثر دستگاه‌های موجود در بازار از کیفیت HD و Full HD پشتیبانی می‌کنند، اما امکان دارد که دستگاهی تا کیفیت SD را پشتیبانی کند که مسلما از نظر قیمتی پایین‌تر از سایر دستگاه‌ها خواهد بود. اما چرا دستگاه با کیفیت Full HD انتخاب کنیم در حالی که پخش تلویزیون ایران هنوز به HD نرسیده است؟!

در جواب به این سوال باید گفت با توجه به پیشرفت روزافزون پخش دیجیتال در کشور در آینده مسلما کیفیت پخش دیجیتال افزایش خواهد یافت و اگر دستگاه شما از کیفیت بالا پشتیبانی نکند، مجبور به تعویض دستگاه خود برای دریافت کیفیت بالاتر خواهید بود و از طرف دیگر پشتیبانی دستگاه شما از کیفیت Full HD تصویر بهتری را به شما در پخش فایل‌های تصویری از حافظه‌های خارجی خواهد داد. پس بهتر است در زمان خرید به کیفیت تصویر پشتیبانی شده توسط دستگاه دقت کنید.

– توجه داشته باشید که کیفیت تصویر Full HD 1080P نسبت به 1080i بالاتر است.

راهنمای الکترونیکی در گیرنده دیجیتال تلویزیون (EPG: Electronic Program Guide)

راهنمای الکترونیکی در تلویزیون های دیجیتال، زمان بندی برنامه های در حال پخش در کانال هایی که از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند را ارائه می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند شامل اطلاعات زمان پخش برای چند ساعت آینده یا حتی چند روز آینده باشد. برخی از گیرنده های دیجیتال قابلیت ذخیره اطلاعات زمان‌بندی یک هفته را دارند. راهنمای الکترونیکی در برخی از کانال‌های رادیویی نیز قابل دسترس است. IPG (Interactive Program Guide)‎ نسخه جدید EPG است که امکانات بیشتر و محیطی تعاملی در اختیار کاربر می‌گذارد.

IPG همچنین می‌تواند برای ضبط به موقع برنامه‌ها برای سیستم PVR مورد استفاده قرار گیرد.

 

ضبط کننده شخصی ویدئو در گیرنده های دیجیتال تلویزیون (PVR: Personal Video Recorder)

ضبط کننده شخصی ویدئو، برنامه یا دستگاهی است که ویدئو را در فرمتی دیجیتال بر روی حافظه فلش، هارد دیسک اکسترنال یا یک حافظه ذخیره‌سازی در شبکه، ذخیره می‌کند. در گیرنده های دیجیتال تلویزیون، PVR این امکان را به شما می‌دهد که برنامه‌های مورد علاقه خود را ضبط کرده تا در وقتی مناسب آن را ببینید یا در آرشیوتان برای تماشای مجدد داشته باشید. برخی از گیرنده های دیجیتال تلویزیون قابلیت ضبط برنامه‌های یک کانال در حال تماشای یک کانال دیگر را دارند. این ویژگی، به شما اجازه می‌دهد که هیچ برنامه ای را از دست ندهید. ذخیره ویدئوها در فرمت‌های رایج دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد تا این ویدئوها را به کامپیوتر خود انتقال داده تا بر روی کامپیوتر تماشا کنید یا در آرشیوتان قرار دهید.

آنتن گیرنده دیجیتال تلویزیون

برای دریافت سیگنال‌های تلویزیون های دیجیتال، آنتن مورد استفاده باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که بتواند هر دو کانال UHF و VHF را دریافت کند. این آنتن باید به سمت ایستگاه فرستنده قرار گیرد. استفاده از کابل‌های آنتن با مقدار اهم پایین (75 اهم یا 50 اهم)، استفاده از کوتاه‌ترین مسیر ممکن برای استفاده از کابل و استفاده از کابل یکپارچه، بهترین کیفیت دریافت تصویر را تضمین می‌کند.

راه‌های دسترسی به تلویزیون دیجیتال

تلویزیون‌های دارای تیونر داخلی دیجیتال

پخش‌کننده‌های Blu-ray یا DVD دارای گیرنده DVB-T

مدیا پلیر

فرق عمده دستگاه‌های گیرنده دیجیتال علاوه بر موارد فوق در قسمت مدیا پلیر این دستگاه‌هاست. اکثر دستگاه‌ها دارای مدیا پلیر برای پخش فایل‌های صوتی و تصویری از روی حافظه فلش و هارد اکسترنال هستند. حال تفاوت آن‌ها چیست؟ مسلما برای عملکرد بهتر در پخش فایل‌های صوتی و تصویری و گستردگی فرمت‌های پشتیبانی شده در دستگاه، شرکت‌های سازنده مستلزم هزینه بیشتری هم در بخش سخت افزار و هم در بخش نرم افزاری دستگاه هستند و این هزینه روی قیمت تمام شده دستگاه تاثیرگذار است. دستگاهی که دارای سخت افزار و پردازشگر ضعیف‌تری باشد در پخش مولتی مدیا و به خصوص فایل‌های تصویری حجیم و باکیفیت با مشکل مواجه خواهد شد و این دستگاه‌ها معمولا فرمت‌های کمتری را نسبت به دستگاه‌های رده بالاتر پشتیبانی می‌کنند. اگر برای شما مدیا پلیر و پخش فرمت‌های صوتی و تصویری دستگاه‌تان اهمیت دارد. حتما در هنگام خرید به مشخصات فنی و فرمت‌های پشتیبانی شده توجه کنید.

گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه

پاسخگو بودن شرکت جهت رفع ایرادهای احتمالی و خدمات پس از فروش نظیر ارائه ریموت کنترل و …

(شکستگی کنترل یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای شما پیش بیاید و شرکت‌های معتبر مسلما به فکر ارائه ریموت کنترل یدک دستگاه‌های خود هستند)

ارائه آپدیت‌های نرم افزاری دستگاه

هیچ دستگاهی کامل نیست؛ شاید دستگاه از لحاظ نرم افزاری دارای ایراداتی باشد که مسلما با ارائه فایل بروزرسانی از سمت شرکت،مرتفع خواهد شد.

این مورد به خصوص برای افرادی که مدیا پلیر دستگاه برایشان اهمیت دارد مهم است تا در صورت ایراد در قسمت مدیا پلیر دستگاه، آن را به شرکت جهت رفع در آپدیت بعدی اطلاع دهند.

نکاتی برای خرید گیرنده های دیجیتال

بودجه خرید گیرنده دیجیتال را مشخص نمایید. مانند خرید هر وسیله دیگری هنگام خرید گیرنده های دیجیتال نیز باید بودجه را برای خرید مشخص نماییم.

زیرا چنین اقدامی از اتلاف وقت هنگام انتخاب کالا جلوگیری مینماید.

در مورد پورت های خروجی وسواس به خرج دهیدراهنمای خرید گیرنده دیجیتال

تصاویر دریافتی از فرستنده‌های تلویزیون دیجیتال در ایران کیفیت تصویر و ابعاد تصویری مشابه تصاویر DVD استاندارد دارند. این تصاویر به بهترین شکل ممکن می‌توانند توسط کابل‌های کامپوزیت و کامپوننت در تلویزیون های معمولی و کابل کامپوننت (YPbPr) در تلویزیون‌های LCD و LED انتقال داده شوند. در نتیجه تصاویر دریافتی شما از شبکه‌های تلویزیونی شفافیت و وضوح بیشتری نسبت به تصاویر آنالوگ معمولی دارند. در انتقال تصاویر شبکه‌های تلویزیونی بین استفاده از کابل HDMI یا کامپوننت تفاوت محسوسی وجود ندارد. کابل HDMI ظرفیت بسیار بالاتری در انتقال اطلاعات نسبت به کابل های معمولی دارد. در نتیجه هنگام مشاهده تصاویر HD با استفاده از پخش کننده مولتی مدیای موجود در دستگاه، تفاوت کیفیت، بین کابل HDMI و دیگر کابل ها به شدت قابل توجه است.

به ویژگی‌های سخت افزاری گیرنده دیجیتال توجه کنید

برای انتخاب یک گیرنده دیجیتال باید سخت‌افزار آن را در اولویت قرار داد. به طور کلی مهم‌ترین بخش در یک دستگاه گیرنده دیجیتال مادربرد و پاور دستگاه است که در برخی از دستگاه‌ها این دو بخش در کنار هم و روی یک بورد و در برخی دیگر از هم جدا هستند. در مادربرد قطعاتی که کارهای پردازش را انجام می‌دهند (تیونر، چیپ پردازنده، رم، قطعات الکترونیکی و…) وجود دارد. تیونر و رم دو قطعه عمومی هستند و چیپ قطعه اصلی است که همه کارهای پردازش تصویر را انجام می‌دهد که کیفیت تصویر خروجی به صورت جدی به آن وابسته است. تیونر دستگاه هم مسوولیت پردازش اولیه تصویر را به عهده دارد. رم یکی دیگر از قطعات مهم یک دستگاه گیرنده دیجیتال است که در بارگذاری تصویر و سرعت پردازش دستگاه تاثیر زیادی دارد. بنابراین هرچه مقدار حافظه رم دستگاه شما زیاد باشد به مراتب تصویر با سرعت و کیفیت بالاتری پردازش می‌شود. یکی دیگر از مزایای بالا بودن رم تسریع در کدگشایی تصاویر و تله تکست است و باعث می‌شود شما بدون نیاز به کدگشایی از تله تکست لذت ببرید.

فروشگاه اینترنتی پرشین پیشرانه – فروش آنتن تلویزیون ، محافظ برق ، سیم و کابل

تلفن : 02166764955 الی 57

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پرشین پیشرانه
پرشین پیشرانه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در Header builder -> Mobile -> Mobile menu menu -> Show/Hide -> Choose menu تنظیم کنید.
سبد خرید
فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من