سفارشات خود را برای  بالا 100 هزار تومان را با پیک رایگان تجربه کنید

تفاوت بین چیپ های ال ای دی

در این مقاله، به مرور تفاوت‌های بین چیپ‌های LED و کاربردهای آن‌ها در نورپردازی پرداخته خواهد شد. همچنین، با استفاده از یک جدول راهنمای کلی و مثال کاربردی، به خوانندگان کمک خواهد شد تا در انتخاب چیپ LED مناسب برای نورپردازی، تصمیم گیری بهتری داشته باشند.

چیپ‌های LED و تفاوت‌های آن‌ها

چیپ‌های LED به طور کلی، در دو نوع SMD (Surface Mount Device) و COB (Chip on Board) تولید می‌شوند. چیپ‌های SMD برای استفاده در نورپردازی بسیار متنوع هستند و به دلیل ساختار کوچک و باریکی که دارند، می‌توانند در انواع لامپ‌ها، پنل‌های سقفی و نوارهای LED استفاده شوند. از طرف دیگر، چیپ‌های COB، دارای یک چیپ بزرگتر هستند که بیشترین قدرت را ارائه می‌دهند و به خاطر طراحی آن‌ها، می‌توانند در فضاهای کوچک‌تر و با مصرف انرژی کمتر نصب شوند.

همچنین، چیپ‌های LED بر اساس ولتاژ مصرفی و جریان اندازه گیری شده به دو نوع متفاوت High Power و Low Power تقسیم می‌شوند. چیپ‌های High Power با ولتاژ مصرفی بالا تر و جریان بیشتری کار می‌کنند و به دلیل قدرت بالای خود، به طور کلی برای نورپردازی در فضاهای بزرگ و نیاز به روشنایی بالا استفاده می‌شوند. از سوی دیگر، چیپ‌های Low Power با ولتاژ مصرفی کمتر و جریان کمتری کار می‌کنند و به دلیل مصرف انرژی کمتر و روشنایی کمتر، برای فضاهای کوچکتر و نیاز به روشنایی کمتر استفاده می‌شوند.

جدول راهنمای کلی برای انتخاب چیپ LED مناسب

در زیر یک جدول راهنمای کلی برای انتخاب چیپ LED مناسب در نورپردازی آورده شده است:

نوع چیپمصرف برقروشناییمصرف برق در هر وات
SMD Low Powerکمتر از ۰.۲ واتکمتر از ۲۰ لومنکمتر از ۱۰۰ میلی‌آمپر
SMD High Power۰.۲ تا ۲ وات۲۰ تا ۱۰۰ لومن۲۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌آمپر
COB Low Powerکمتر از ۲۰ وات۱۰۰ تا ۲۰۰ لومن۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌آمپر
COB High Power۲۰ تا ۱۰۰ وات۲۰۰ تا ۱۰۰۰ لومن۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میلی‌آمپر

لازم به ذکر است که این جدول تنها به عنوان یک راهنمای کلی برای انتخاب چیپ LED مناسب برای نورپردازی استفاده می‌شود و باید با توجه به شرایط و نیازهای محیط مورد نظر، چیپ LED مناسب انتخاب شود.

مثال کاربردی

برای درک بهتر تفاوت‌های بین چیپ‌های LED، در نظر بگیرید که شما قصد دارید یک نورپردازی در یک اتاق با مساحت ۲۰ متر مربع انجام دهید. در این صورت، برای این کار می‌توانید از یک چیپ LED با ولتاژ مصرفی حدود ۳ وات و روشنایی حدود ۳۰۰ لومن استفاده کنید. این نورپردازی با چیپ LED، مصرف برق حدود ۶۰ وات در هر ساعت دارد. با توجه به این که نورپردازی در طول شب نیز استفاده خواهد شد، با توجه به تعرفه برق مصرفی، می‌توانید هزینه برق خود را تخمین بزنید و در نتیجه، بهترین چیپ LED را برای نیازهای خود انتخاب کنید.

تفاوت بین LED 3528 ، LED 5050 و LED 5630 در چیست؟

LED 3528، LED 5050 و LED 5630، همه نوعی چیپ LED برای استفاده در نورپردازی و سایر کاربردهای الکترونیکی هستند. این چیپ ها در واقع از نظر ساختاری و نحوه عملکردی متفاوت هستند. در زیر به تفاوت‌های این چیپ ها اشاره می‌کنیم:

LED 3528

LED 3528 دارای ابعاد کوچکی است و برای کاربردهایی که نیاز به نورپردازی با روشنایی پایین دارند، استفاده می‌شود. این نوع چیپ LED دارای ولتاژ کاری 3.2 ولت و جریان کاری 20 میلی‌آمپر است. به علاوه، روشنایی آن حدود ۶ لومن در هر چیپ می‌باشد.

LED 5050

LED 5050 دارای ابعاد بزرگتری نسبت به LED 3528 است. این چیپ LED دارای ولتاژ کاری 3.2 ولت و جریان کاری 60 میلی‌آمپر است. به علاوه، روشنایی آن حدود ۱۸ لومن در هر چیپ می‌باشد. این چیپ LED برای کاربردهایی که نیاز به نورپردازی با روشنایی بالاتری دارند، مانند نورپردازی خارجی و نمای ساختمان، استفاده می‌شود.

LED 5630

LED 5630 دارای ابعاد بزرگتری نسبت به LED 3528 و کوچکتری نسبت به LED 5050 است. این چیپ LED دارای ولتاژ کاری 3 ولت و جریان کاری 150 میلی‌آمپر است. به علاوه، روشنایی آن حدود ۵۰ لومن در هر چیپ می‌باشد. این چیپ LED برای کاربردهایی که نیاز به نورپردازی با روشنایی بسیار بالایی دارند، مانند روشنایی در اتاق‌های بزرگ و نورپردازی نمای ساختمان، مناسب است.

به طور کلی، با افزایش اندازه چیپ LED، روشنایی آن نیز افزایش می‌یابد، اما در عین حال، جریان کاری آن نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه مصرف برق بیشتری دارد. بنابراین، برای انتخاب بهترین چیپ LED برای نیازهای خود، نیاز است که به توان مصرفی و روشنایی هر نوع چیپ LED توجه کنید و با توجه به نیازهای خود، انتخاب کنید.

در جدول زیر، مشخصات فنی و روشنایی مختلف چیپ های LED 3528، LED 5050 و LED 5630 را مقایسه کرده‌ایم:

چیپ LEDولتاژ کاری (ولت)جریان کاری (میلی‌آمپر)روشنایی (لومن در هر چیپ)
LED 35283.2206
LED 50503.26018
LED 5630315050
جدول مقایسه، مشخصات فنی و روشنایی مختلف چیپ های LED 3528، LED 5050 و LED 5630 را

به عنوان مثال، فرض کنید شما نیاز به نورپردازی یک منطقه با متراژ ۱۰۰ متر مربع دارید.
برای این منظور، قصد دارید از چیپ LED 5050 استفاده کنید. با توجه به جدول بالا، هر چیپ LED 5050 دارای روشنایی ۱۸ لومن است.
بنابراین، برای روشن کردن یک متر مربع از این منطقه، به تعداد ۳۵۰ تا چیپ LED 5050 نیاز خواهید داشت :
(100/۰.۳۰=۳۳۳/۵=۶۷*۵=۳۳۵)
بنابراین، به طور کلی، برای نورپردازی مناطق بزرگ، چیپ LED 5050 بهترین گزینه است.

از طرفی، اگر شما نیاز به نورپردازی یک منطقه کوچک‌تر با روشنایی کمتر دارید، می‌توانید از چیپ LED 3528 استفاده کنید. با توجه به جدول بالا، هر چیپ LED 3528 دارای روشنایی ۶ لومن است. بنابراین، برای روشن کردن یک متر مربع از این منطقه، به تعداد ۵۵ تا چیپ LED 3528 نیاز خواهید داشت.

با توجه به تفاوت‌های چیپ های LED مختلف، برای انتخاب بهترین چیپ LED برای نورپردازی، باید به نیازهای خود توجه کنید. اگر نیاز به روشنایی بالا و مصرف برق کمتر دارید، می‌توانید از چیپ LED 5630 استفاده کنید. این چیپ دارای روشنایی بالا و جریان کاری بیشتری نسبت به چیپ های LED 3528 و 5050 است، اما به دلیل جریان کاری بالا، مصرف برق بیشتری دارد.

در انتخاب چیپ LED مناسب برای نورپردازی، عوامل دیگری مانند دمای رنگ مرتبط و CRI نیز بسیار مهم هستند و باید در نظر گرفته شوند. به همین دلیل، برای انتخاب بهترین راه حل برای نورپردازی، بهتر است با کارشناسان ما در فروشگاه آنلاین پرشین پیشرانه مشورت کنید.

تفاوت بین LED 3528 ، LED 5050 و LED 5630
تفاوت بین LED 3528 ، LED 5050 و LED 5630

نتیجه‌گیری

با در نظر گرفتن تفاوت‌های مختلف چیپ‌های LED، انتخاب چیپ مناسب برای نورپردازی بسیار مهم است. با استفاده از راهنمای کلی و مقایسه مشخصات مختلف چیپ‌های LED، می‌توانید بهترین چیپ را برای نیازهای خود انتخاب کنید و همچنین مصرف برق را کاهش دهید .

فروشگاه اینترنتی پرشین پیشرانه – فروش آنتن تلویزیون ، محافظ برق ، سیم و کابل

تلفن : 02166764955 الی 57

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پرشین پیشرانه
پرشین پیشرانه

مطالب مرتبط

1 نظر در “تفاوت بین چیپ های ال ای دی

  1. امیر وکیل گفت:

    وقت بخیر یه سوال چرا برای مهتابی ال ای دی از 2835 استفاده میشه تا 5730 ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در Header builder -> Mobile -> Mobile menu menu -> Show/Hide -> Choose menu تنظیم کنید.
سبد خرید
فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من