دانستنی ها

گیرنده دیجیتال چیست؟

گیرنده دیجیتال چیست؟

یک گیرنده دیجیتال دستگاهی است که به یک تلویزیون و از طرفی به یک منبع خارجی سیگنال متصل شده و سیگنال‌ها را به حالتی تبدیل می‌کند که از تلویزیون و دیگر دستگاه‌های نمایشی قابلیت پخش شدن دیجیتال پیدا می‌کند. اصطلاحا به این دستگاه‌ها، ست تاپ باکس یا STB (مخفف Set Top Box) گفته می‌شود.

ست تاپ باکس‌ها به صورت کلی دریافت کننده سیگنال‌های دیجیتالی هستند که می‌توانند از منابع مختلفی نظیر ماهواره‌ای، کابلی یا اینترنتی سیگنال دریافت کنند. این دستگاه‌ها امکاناتی نظیر زیرنویس، راهنمای الکترونیکی برنامه‌ها (EPG)، تصویر در تصویر (PiP) و دیگر ویژگی‌های مربوط به پخش دیجیتال را ارائه می‌دهند.

با استفاده از یک گیرنده دیجیتال، کاربران قادر هستند کانال‌های تلویزیونی با کیفیت بهتر، تصویر و صدایی شفاف‌تر و کمترین اختلال در پخش را تجربه کنند .

چگونه می‌توانم یک گیرنده دیجیتال را راه‌اندازی کنم؟

هنگامی که گیرنده دیجیتال را به تلویزیون وصل کردید، روی دکمه‌ی روشن/خاموش روی ریموت کنترل فشار دهیدتا دستگاه روشن شود. سپس، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • راه‌اندازی اولیه: هنگام روشن کردن گیرنده دیجیتال برای نخستین بار، ممکن است نیاز باشد تا راه‌اندازی اولیه را انجام دهید. این مراحل می‌تواند شامل انتخاب زبان، تنظیم زمان و تاریخ و تنظیمات صدا و تصویر باشد.
  • جستجوی کانال‌ها: برای پیدا کردن کانال‌های موجود، به بخش جستجوی کانال‌ها در منوی گیرنده دیجیتال بروید و آن را شروع کنید. این فرایند ممکن است چند دقیقه به طول بیانجامد. پس از اتمام جستجو، کانال‌های یافت شده به صورت خودکار در لیست کانال‌ها قرار می‌گیرند.
  • مرتب‌سازی کانال‌ها: پس از جستجوی کانال‌ها، ممکن است بخواهید ترتیب آن‌ها را بر اساس نام، ژانر یا ترتیب دلخواه خود تغییر دهید. به بخش مرتب‌سازی کانال‌ها در منوی گیرنده دیجیتال بروید و ترتیب دلخواه خود را انتخاب کنید.
  • استفاده از امکانات اضافی: گیرنده‌های دیجیتال امکانات اضافی مانند راهنمای الکترونیکی برنامه‌ها (EPG)، زیرنویس، تصویر در تصویر (PiP)، ضبط برنامه‌ها و پخش فیلم‌ها و موسیقی از حافظه‌ی خارجی را ارائه می‌دهند. برای دسترسی به این امکانات، به منوی گیرنده دیجیتال بروید و گزینه‌ی مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • به‌روزرسانی نرم‌افزار: برخی گیرنده‌های دیجیتال امکان به‌روزرسانی نرم‌افزار را ارائه می‌دهند تا از آخرین ویژگی‌ها و بهبودها بهره‌مند شوید. برای انجام این کار، به بخش به‌روزرسانی نرم‌افزار در منوی گیرنده دیجیتال بروید و دستورالعمل‌های موجود را دنبال کنید. ممکن است در برخی موارد نیاز باشد که دستگاه به اینترنت متصل شود تا به‌روزرسانی انجام شود.

با دنبال کردن این مراحل، می‌توانید یک گیرنده دیجیتال را به درستی راه‌اندازی کرده و از تمامی امکانات آن بهره‌مند شوید. در صورت بروز هر گونه مشکل یا سوال، به دفترچه‌ی راهنمای کاربر گیرنده دیجیتال مراجعه کنید یا با پشتیبانی تولیدکننده تماس بگیرید.

چگونه یک ست تاپ باکس انتخاب کنم؟

هنگام انتخاب یک ست تاپ باکس، بررسی کنید که آیا دستگاه پشتیبانی از سیگنال‌های ماهواره‌ای، کابلی یا اینترنتی (IPTV) می‌کند. همچنین به کیفیت تصویر (SD، HD، یا 4K) و امکاناتی مانند زیرنویس، راهنمای الکترونیکی برنامه‌ها و تصویر در تصویر توجه کنید

گیرنده‌های دیجیتال در ایران نیز مانند سایر کشورها برای دریافت سیگنال‌های دیجیتالی مانند تلویزیون دیجیتالی یا رادیوی دیجیتال استفاده می‌شوند. در ایران، سیستم ماهواره‌ای و تلویزیون دیجیتالی DVB-S/S2، DVB-T/T2 و DVB-C رایج‌ترین استانداردها برای پخش برنامه‌های تلویزیونی هستند.

گیرنده‌های دیجیتال در ایران با توجه به نوع سیگنال دریافتی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند:

  • گیرنده‌های ماهواره‌ای (DVB-S/S2): این گیرنده‌ها برای دریافت سیگنال‌های ماهواره‌ای و تلویزیون‌های دیجیتالی کاربرد دارند. این نوع گیرنده‌ها از محبوب‌ترین گیرنده‌های دیجیتال در ایران هستند.
  • گیرنده‌های زمینی (DVB-T/T2): این گیرنده‌ها برای دریافت سیگنال‌های تلویزیونی دیجیتالی از طریق آنتن زمینی طراحی شده‌اند. سیستم‌های تلویزیون دیجیتالی زمینی در ایران به صورت گسترده‌ای اجرا شده‌اند و شامل برنامه‌های داخلی و خارجی می‌شوند.
  • گیرنده‌های کابلی (DVB-C): این نوع گیرنده‌ها برای دریافت سیگنال‌های تلویزیونی دیجیتالی از طریق شبکه‌های کابلی به کار می‌روند. در ایران، تعدادی از شهرها و مناطق دارای شبکه‌های کابلی هستند که ارائه‌دهنده خدمات تلویزیونی دیجیتالی می‌باشند.

شما می توانید برای خرید بهترین گیرنده دیجیتال یا آنتن تلویزیون با کارشناسان ما تماس بگیرید.

فروشگاه اینترنتی پرشین پیشرانه – فروش آنتن تلویزیون ، محافظ برق ، سیم و کابل

تلفن : 02166764955 الی 57

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *