دانستنی ها

راهنمای خرید هدفون

تا حالا شده برای خرید بهترین هدفون به اندازه خرید لپ تاپ، گوشی یا تبلت حساس باشید؟

عمراً. احتمالاً اکثرتان اگر خیلی هم مته به خشخاش بگذارید، همان دیدن برند شناخته شده بر روی هدفون راضی‌تان می‌کند. اما اشتباه می‌کنید. هدفون چیزی نیست که بخواهید سرسری بخرید و استفاده کنید. در واقع هدفون‌‎ها علاوه بر این‌که در برندهای مختلف تولید می‌شوند از بابت طراحی‌، اندازه، قیمت و همین‌ طور کاربرد نیز با یکدیگر تفاوت دارند. بنابراین اگر می‌بینید که بعد از مدتی با هدفون‌تان خیلی حال نمی‌کنید دلیلش این است که هدفونِ راستِ کار خودتان را نخریدید.

 این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا انواع هدفون‌ها را بشناسید و بدانید که کدام‌شان مناسب کار شماست.

1- بهترین هدفون دی جی

راهنمای خرید هدفون

خصوصیات مشترک این هدفون‌ها صدای قدرتمند، شفاف و وسیع در کنار طراحی زیبا، قابلیت چرخش گوشی و سیم بلند و با کیفیت است. برندهای مختلفی در این زمینه محصولاتی منتشر کرده اند.

۲- بهترین هدفون‌ مخصوص بازی

هدفون مخصوص بازی، خوراک بازی‌های کامپیوتری در PC و کنسول‌های بازی نظیر پلی استیشن و ایکس باکس است. البته این را به شما تذکر بدهیم که هدفون‌های مخصوص بازی در PC و کنسول‌های بازی با یکدیگر تفاوت‌های عملکردی‌ای دارند که باید موقع خرید حواس‌تان باشد.

بعضی از گیمرها نیاز دارند تا وسط بازی فرمان صوتی به بقیه هم‌تیمی‌های‌شان صادر کنند. این موارد هدفونی را می‌طلبد که صدا را با وضوح بالا دریافت کند. به این ترتیب می‌‍‌‌توانید هم‌‎تیمی ناشی را از طریق این هدفون، کاملاً مورد عنایات خاصه قرار بدهید و مطمئن باشید که شنیده است. اگر هم فردی خوب کار کرد می‌توانید برای دست‌مریزاد، از پشت بی‌سیم اعلام کنید : “باغت آباد انگوری”. مطمئناً دوست ندارید موقعی که مادرتان جاروبرقی یا مخلوط ‌کن را روشن می‌کند، هیچ چیزی از بازی متوجه نشوید. بنابراین قابلیتی در این هدفون‌ها قرارداده‌اند که بتوانید صدای محیط را حذف کنید.

فاکتور راحتی نیز در مورد این هدفون‌ها رعایت شده است و با خریدن این هدفون‌ها می‌توانید چند ساعت پشت سر هم به بازی بپردازید بدون این‌که گوش‌های‌تان به خارش بیفتد یا سرخ شود. لاجیتک Logitech و Razer دو برندی هستند که هم اکنون با کیفیت ترین و بهترین هدفون‌ ها و هدست‌های بازی را ارایه می‌دهند.

۳- بهترین هدفون بی‌سیم (وایرلس)

کسی از این هدفون‌ها می‌خرد که دوست ندارد یک‌جا بند شود. این هدفون‌ها اغلب از طریق بلوتوث به یک منبع صوتی وصل می‌شوند و تا شعاع خوبی را پوشش می‌دهند. مدل‌هایی که از Bluetooth استفاده می‎کنند بُرد بیشتری دارند. مثلاً شما که سر ساختمان کار می‌کنید می‌‎توانید دستگاه پخش موسیقی را در اتاق نگهبانی گذاشته، هدفون را روی گوش‌تان سوار کنید و در حالی که به آهنگ ” برادر لویی لویی لویی” گوش می‌کنید، آرماتوربندی‌تان را نیز انجام بدهید.

از خصوصیات دیگری که کاربری این هدفون‌ها می‎‌طلبد قابلیت حذف صدای محیط است. مطمئناً آرماتوربندی که این هدفون را خریده دوست ندارد صدای دستگاه فرز سنگ‌کار روی اعصابش برود. بنابراین حتماً در موقع خرید نگاه می‌کند که هدفونش قابلیت Noise Cancelling را داشته باشد. اگر هدفون‌تان دارای خاصیت Multiport pairing باشد این بدان معنی است که می‌توانید هدفون‌تان را به چند منبع پخش صوتی وصل کنید و هر موقع که دل‌تان خواست منبع صوتی‌تان را عوض کنید. مثلاً در طبقه ششم ساختمان در حال عملیات آرماتوربندی هستید و با آهنگ‌های بندری ستون می‌زنید که ناگهان همکارتان از آن بالا پرت می‌شود پایین. اگر هدفون دارای خاصیت Multiport pairing باشد می‌توانید آن‌را طوری تنظیم کنید که سریع به رادیو قرآن وصل شود.

عموماً هدفون‌های وایرلس از فرمان صوتی هم پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید بدون این‌که همسایه‌ها را با صدای گوش‌خراش‌تان جان به سار کنید، از همان بالا پشت‌بوم بدون این‌که هدفون را هی از روی گوش‌تان بردارید و دو مرتبه تنظیم کنید، به عمله‌های داخل کوچه فرمان بدهید که میلگردها را چطور قیچی کنند. بیشتر این هدفون‌ها تا شعاع ۸ و خورده‌ای متری را راحت جواب می‌دهند، اما اگر بیشتر پول بدهید می‌توانید هدفونی داشته باشید که تا ۶۰ متری هم صدا را از منبع صوتی به گوش شما برساند.

۴- بهترین هدفون استودیویی

اگر ویدئو کلیپ آهنگ ” ننه ” از معین را دیده باشید (کاش می‌توانستم لینک یوتیوبش را برای‌تان بگذارم) می‌بینید که موقع خواندن از هدفون مخصوصی استفاده می‌کند. هدفون استودیویی در هر استودیو ضبط صدایی پیدا می‌شود اما منحصر به استفاده در استودیو هم نیست. در واقع اگر مدل درستش را انتخاب کنید می‎توانید در خانه خودتان هم آهنگ ضبط کنید. در واقع اگر بچه‌های محل‌تان به شما گفتند ” ناز نفست قناری” نیازی نیست بروید استودیو و معطل حرفه‌ای‌ها بشوید تا ازتان تست بگیرند.

الان دوره زمانه‌ای است که تعداد خواننده‌‌ها از تعداد شنونده‌ها بیشتر شده است. چندین و چند مدل هدفون استودیویی در بازار موجود است که به درد همه‌ی کاربردها می‌خورند. هدفون‌های Circumaural کاملاً دور گوش‌ها می‌افتند و آن‌ها را می‌پوشانند. از این رو خواننده به هیچ وجه صداهای بیرونی را نمی‌شنود. در حالی‌که هدفون‌های supra-aural دارای ابرهایی هستند که روی گوش می‌نشیند و صدای بیرون را به‌صورت صد در صد نمی‌گیرند.

خرید هدفون گیره دار

برای مصارف دم دستی‌تر، مدل‌های ساده‌تر هم کار شما را راه می‌اندازند. اما برای گوش دادن طولانی مدت و تست میکس‌ها، باید دست در جیب مبارک کرده و مدل‌های گولاخ‌تر را خریداری کنید. هدفون‌های استریویی خیلی کار درست، از بُرد فرکانس گسترده‌ای برخوردارند. نکته‌ی دیگری که در این هدفون‌ها باید در نظر داشت، مسئله راحتی است. زیرا قرار است برای مدت زیادی روی گوش‌های‌تان قرار بگیرند. از بابت راحتی، هد بند را چک کنید که به خوبی و آسانی قابل تنظیم باشد. همین‌طور بالشتک‌های گوشی‌ها، که نباید باعث آزار گوش‌ها شوند. کابل هدفون را هم نگاه کنید که خیلی کوتاه نباشد. برای کسانی که به کیفیت صدا تا حدی اهمیت می‌دهند که تفاوت فایل ۱۹۲کیلوبیت در ثانیه و ۳۲۰ را می‌خواهند متوجه شوند باید گفت که حتما به سمت برندهایی مانند Bose و Harman/Kardon بروند.

۵- بهترین هدفون‌ صداگیر

به لطف مهندسی کنترل صدا، این هدفون‌ها قادرند صدای محیطی را از بیخ و بن برای شما حذف کنند. رسماً هیچ صدایی از بیرون نمی‌تواند برای شما مزاحمت ایجاد کند. ممکن است مجبور شوید برای داشتن چنین هدفونی پول بیشتری بدهید، اما در عوض خریدن این هدفون به شما اجازه می‌دهد تا تمام تمرکزتان را بر روی کارتان بگذارید. فکر کنید در حال نوشتن پایان نامه برای کارشناسی ارشد هستید که کارگرهای شهرداری با کمپرسور به جان آسفالت کوچه می‌افتند.

هدفون‌های صداگیر دارای میکروفونی هستند که صدای محیطی را در خود می‌مکد. در واقع این کار به وسیله‌ی مداری الکتریکی که داخل هدفون تعبیه شده است، انجام می‌شود. معمولاً برق این هدفون‌ها از طریق باتری یا فیش USB تأمین می‌شود. هر وقت برای خریدن در دو راهی قرار گرفتید، هدفونی را انتخاب کنید که خوب روی سرتان می‌نشیند، راحت است و قابلیت حذف صدای محیطش فقط شعاری نیست که روی جعبه‌اش نوشته شده باشد.

۶- بهترین هدفون‌های بیس

اگر با آهنگ‌های دوپس دوپسی به معراج می‌روید و موقع آهنگ گوش کردن بیش از هر چیزی به بیس هدفون اهمیت می‌دهید، می‌توانید یک هدفون بیس بخرید و آهنگ را روشن کنید و با حرکات موزون خودتان را خفه کنید. این هدفون‌ها به منظور شنیده شدن بهتر صدای بم بیس طراحی شده‌اند. اندازه درایور در این هدفون‌ها غول آسا و پاسخ فرکانس در آن‌ها پایین است. آن مدل‌هایی که کاملاً روی گوش قرار می‌گیرند صدای باس قوی‌تری تولید می‌کنند. هدفون‌های باکیفیت بیس، از فن‌آوری صدا خفه کن استفاده می‎کنند و بالشتک‎‌های نرمی دارند و هدبندشان به راحتی قابل تنظیم است. اگر هدفون‌هایی با باس قدرتمند می‌خواهید می‌توانید از هدفون‌های با کیفیت مخصوص بازی که در بخش‌های بالا به آن اشاره شد استفاده کنید، همچنین برندهایی مانند Beats همیشه باس قدرتمند را چاشنی محصولات خود می‌کنند پس خرید این برند نیز برای داشتن باس مناسب خالی از لطف نیست.

۷- بهترین هدفون ورزشی

مطمئناً گوش کردن به آهنگ‌های ریتم‌دار باعث می‌شود موقع ورزش کردن دوپینگ کنیم و کمتر خسته بشویم. اما با هر هدفونی نمی‌توان دور پیست دوید یا وزنه زد. برای این‌کار هدفونی لازم داریم که سبک باشد، خیلی راحت باشد و بند و بساطش دائم جلوی دست و پای‌مان آویزان نشود. هدفون‌های توگوشی (Earphones) یا سمعکی خوراک استفاده برای ورزش کردن است زیرا هم سبک هستند و هم ظریف. اما برای این‌که هدفون مناسب ورزش کردن بخرید باید خوش شانس باشید زیرا فاکتور راحتی در این‌‌جا از بقیه فاکتورهای دیگر مهم‌تر است. با این‌حال تنها وقتی خواهید فهمید با چه هدفونی راحتید که مدتی آن‌را سرتان بگذارید و ورزش کنید. از طرف دیگر هدفون ورزشی باید خیلی هم سگ جان باشد تا در طی حرکات ورزشی خراب نشود یا این‌که اگر از گوش‌تان در آمد و افتاد زمین به لقاء الله نپیوندد. این روزها هدفون‌هایی می‌توانید بخرید که در مقابل تعریق بدن مقاوم هستند.

۸ – بهترین هدفون‌های گیره‌ دار

 

بهترین هدفون‌ های گیره‌دار یا همان هدفون‌های سمعکی نوعی از هدفون‌ها هستند که روی گوش می‌افتند و دارای پدهای کوچکی هستند. اسپیکر این هدفون‌ها قشنگ وسط سوراخ گوش می‌افتد. بعضی‌های‌شان داخل سوراخ گوش می‌روند و بعضی‌های دیگر خارج از سوراخ گوش باقی می‌مانند. این هدفون‌ها برای استفاده موقع پیاده روی، دویدن یا دوچرخه‌سواری مناسب هستند. هدفون سمعکی قادر نیست صدای محیطی را حذف کند اما اگر روی دوچرخه نشسته باشید و یک کامیون از پشت سر به شما نزدیک شود، مطمئناً دلتان می‌خواهد صدای بوق ممتد آن‌ را بشنوید و کنار بکشید، نه این‌که هدفون‌تان صدای بوق کامیون را حذف کند و شما به کتلت تبدیل شوید. از خصوصیات دیگر این هدفون‌ها می‌توان به سبک بودن و راحت بودن آن‌ها اشاره کرد. به اندازه کافی جمع و جور و محکم هستند و هزینه‌ی خیلی زیادی هم روی دست‌تان نمی‌گذارند.

۹- بهترین هدفون صدای دالبی

بهترین هدفون های صدای دالبی، هدفون‌هایی هستند که دارای تکنولوژی صدای محصور بوده و بهترین استفاده آن‌ها برای سینمای خانگی، آهنگ‌بازهای خفن و گیمرها است. ۲ نوع دسته‌بندی در این هدفون‌ها وجود دارد. هدفون صدای محصور ۵٫۱ از ۵ کانال با پهنای باند کامل و یک کانال فرکانس پایین برای پخش جلوه‌های صوتی استفاده می‌کند. دسته‌بندی دیگر ۷٫۱ است با این تفاوت که ۷ کانال دارد. بُرد پاسخگویی فرکانس این هدفون‌ها خیلی وسیع است. از آنجا که این هدفون‌ها اعوجاج منظم کلی پایینی دارند، صدایی بسیار واضح از خودشان تولید می‌کنند. اَمپدانس الکتریکی پایین در این هدفون‌ها کمک می‌کند تا صدایی بلندتر تولید شود.

۱۰ – بهترین هدفون سفری

خرید هدفون سفری

 

بهترین هدفون هدفون‌های سفری برای کسانی خوب است که دائم از این سو به آن سو در مسافرتند. چه دانشجویانی که هر دو هفته یک‌بار از تهران تا قزوین را می‌روند و چه بیزنس‌ من‌هایی که سامسونت بدست از این هواپیما پیاده نشده، سوار آن هواپیما می‌شوند. حداقل چیزی که این هدفون باید برخوردار باشد، قابلیت حذف صدای محیطی است. مگر این‌که هم اکنون داخل گونی باشید و قایق موتوری حامل شما با سرعت به سمت مقصد در حرکت باشد (که زیاد حق انتخاب نداشته باشید)، اما اگر با قطار در مسافرت باشید و از صدای تِلِق تِلِق قطار بر روی ریل‌ها در حال تگری زدن بودید، داشتن یک همسفر بهترین هدفونی که مجهز به قابلیت حذف صدای محیط باشد، بدجوری به دادتان می‌رسد. اولویت در این‌جا جمع و جور بودن، سبک بودن و نهایت راحتی است. شاید پیش خودتان بگویید وقتی در هواپیما یا کشتی یا ماشین نشستم چه فرقی دارد که هدفون سنگین و یوغور باشد! اما اگر کارتان به ماجراجویی‌هایی نظیر پیاده روی بکشد به شما می‌گوییم که چه فرقی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *